Wales!

Vandring i Wales är helt fantastiskt! Men man behöver vara inställd på blött och blåsigt väder. Kollade statistik och maj är den torraste månaden där det i genomsnitt regnar 13 av 30 dagar. Men det är värt det! Pembrokeshire trail går längs hela den Walsiska kusten och vi gick en bit på den under våra dagar. Vill absolut återvända och vandra resten också!

Vi hade förbokat alla boenden (B&B) via webbar. Funkade smidigt och bra! Man får tälta men bara på campingar och andra utvalda ställen.

Resan till Wales går säkert att ordna utan bil, men då behöver man flera dagar än vi kunde undvara. Och vi hade Åke som är van att köra vänstertrafik. Själv skulle jag inte våga mig på det.

Tisdag 8/5

Kvällsflyg till Heathrow. Fick lyxa i lounchen! Väl framme var det upphämtning av hyrbil och köra ca 10 mil till Swindon för övernattning.

Onsdag 9/5

Vi körde (läs Åke 😊) till UK´s minsta stad St Davids för att parkera bilen på vår avslutande B&B. Vi åt lunch i det kylslagna vädret.  Vi tog sen bussen till Marloes. Bussen, The Puffin shuttle, är en upplevelse i sig. Med skräckblandad förtjusning åkte vi i världens fart på de smala smala vägarna. Vacker utsikt större delen av vägen.

Framme i Marloes checkade vi in på vår B&B, Foxdale Guesthouse, och gav oss ut på en 10km dagsvandring mot Lockley Lodge. Det regnade men det var så himla vackert att jag inte märkte av det nämnvärt. Middag intogs på den lokala puben.

Torsdag 10/5

Dagsvandring runt St Annes Head. Vi gick bilvägen till Dale och sen ut på den stora udden. Superfint väder och galet vackert. Det är lättgånget med en del uppför och nerför. Rundan är ca 22km. Åt lunch på stranden och middag på lokala puben.

• Lunchpaus på stranden

• Sen uppför igen :-)

• Fin, mjuk och slät led

Fredag 11/5

Vi packade ihop tidigt och gav oss av norrut till Newgale ca 25km bort. Det började regna efter ca 30min. Men detta är Wales där det regnar minst 50% av dagarna så det var inget oväntat. Har heller inga problem med att det regnar. Mina nyinköpta regnvantar fick nu testas ordentligt. De höll tätt i ca 5tim så det får ju räknas som godkänt. Även min gamla skaljacka höll hyfsat tätt och i blåsten är luvan guld värd.

Leden går nära de höga stupen och allt är superdramatiskt! Det är nästa svårt att ta in upplevelsen.

• Man passerar djur...

• Leden är tydligt markerad med ekollonet

• Går också igenom frodiga parier

• Och passerar flera små söta byar

Stannade för lunch i Broad Haven. Lyxade med lagad mat. Vi var ensamma på restaurangen, som vi snabbt tog över på vårt kaotiska sätt.

• Regn och blåst

• Här gömmer sig ett ascoolt hus!

Det går uppför och nerför större delen av leden, men det är lättvandrat. Man passerar små pittoreska byar och fina små stränder(fast de inbjöd inte till bad denna kyliga, regniga och blåsiga dag).

Framme i Newgale letade vi rätt på vår bokade BB: Southwood Farm Bed & Breakfast. Riktigt härligt ställe där man också kunde äta middag. Gott vin hade de också. Matilda och jag delade rum under resan och det blev alltid kaos haha.

Lördag 12/5

Lämnar Newgale i strålande sol och vindstilla. Cari var väldigt glad! Vi hade 18km framför oss men som vanligt är det längre i verkligheten då det går upp och ner hela tiden. Lår och rumpa fick jobba ordentligt. Måste börja träna utfall hemma!

Åke hade problem med rejäla skavsår så han och Cari tog bussen till Solva där vi möttes för lunch.

• Newgale

• Naturens vackra formationer

• Lunch i Solva

• Charmiga Solva

• Lågvatten

• Även ledmarkeringsskylten hade fått kläder

Åke tog bussen vidare till St Davids och Cari vandrade med Matilda och mig. Så himla vackert!

Kom fram i bra tid till St Davids så vi hann med en stadsvandring också under eftermiddagen. Supersöt liten stad!

Övernattning på The Grove Hotel. Det är en B&B av den större varianten. Väldigt trevligt!

Söndag 13/5

Vi promenerade runt i St Davids under förmiddagen och fick komma in i den fina katedralen (där det råder fotoförbud). Blev lite shopping och sen hoppade vi in i bilen för att ta oss tillbaka till Heathrow.