8/8 Abisko - Abiskojaure 14km, 4 tim

Äntligen iväg!

Har planerat denna vandring i mer än ett år och kan knappt fatta att jag är på väg! Tog morgonflyget till Kiruna och sen flygbuss och buss ner till Kiruna tågstation. Väl där inser jag att det inte finns något alls... ingen kiosk, butik, inget alls utom ett väntrum. Kan inte laga mat heller då jag inte har någon gas än. Jaja, äter nötter och energibars. Helt ok! Tar tåget till Abisko, fixar gas på fjällstationen och börjar äntligen min långa vandring! Jag har totalt 30 dagar på mig ner till Hemavan, 450km bort så det är gott om tid.

Hade varmt och fint väder i ca 2 timmar. Sen kom regnet. Det är bred och lättvandrad stig till Abiskojaurestugan. Passerar den vackra canyonen. Leden är rätt söndertrampad och lerig.

Tältar bakom stugan. Det regnar hela natten.

9/8 Abiskojaure - Alesjaure 19km, 6,5tim

Vaknar 0545, sovit helt ok. Äter frukost, packar ihop och ger mig av 0800. Tältet har klarat nattens regn väl och har nästan ingen kondens, trots en vindstilla natt. Det går uppför i 5-6 km innan man kommer upp på fjället, där det är lättvandrat men lerigt och stenigt. Så härligt att vara ute på leden! Det regnar av och till under dagen men det är vindstilla. Beslutar mig för att ta båten de sista 5km (av 24km) och sova inne i Alesjaurestugan då tältet behöver torka. Har packat innertältet inne i ryggsäcken och har yttertältet på utsidan. På detta sätt är det enkelt att slå upp tältet vid lunch (de dagar jag faktiskt äter lunch...) om det regnar och på kvällen kan jag slå upp det och packa ur inne i det så inget behöver bli blött av regnet. Denna metod kör jag hela vandringen.

10/8 Alesjaure - Tjäktjapasset - 2km före Sälka, 23 km, 12,5 tim

Vaknar vid 0630 och är nöjd över att ha sovit inne. Lite för nöjd kanske... Har lite lätt träningsvärk men allt känns bra! Ger mig av vid 0830. Idag är det en tuff dag då jag ska över Tjäktjapasset. Det är det högsta passet på hela leden. Det går uppför i nästan 20km tills man kommer till Tjäktja vindskyddet. Åt lunch inne i tältet efter ett vad och fortsatte uppför till vindskyddet. Det regnade en hel del och jag åt 1/2 middag inne i den lilla stugan. Under tiden jag äter öppnar sig himlen och det regnar intensivare än något jag tidigare upplevt. Det kommer in vandrare som är som dränkta katter. De var helt genomvåta (trots regnkläder) efter bara 20 minuters regnande. Jag ger mig ut i regnet för att hinna ner till dalgången för att slå nattläger innan mörkret faller. Regnet lättade lite så jag klarade mig ok. Det var ont om ställen att tälta på så klockan hann bli 21 innan jag slog läger ca 2km före Sälkastugan.

11/8 2km före Sälkastugan - 4km före Kaitumjaurestugan 24km, 10 tim

Vaknade vid 0600, frukost, packa och ge sig av. Det har regnat större delen av natten, men jag har varit varm och sovit gott. Har lite ont i ryggen, men ingen träningsvärk :-) Det är lättvandrad led bort till Singistugan där jag äter lunch. Det flyger helikoptrar över mig hela dagen. Det är pga de sista förberedelserna inför Fjällräven Classic som startar i dag i Nikkaloukta. Jag har planerat vandringen runt detta då jag ville vara förbi Singi på fredagen 11/8 och därmed undvika att möta 2300 (!) vandrare. Jag kan tänka mig hur leden blir efter deras framfart då den redan nu är rätt söndertrampad och lerig.
Efter Singi är det lite mer kuperat men lättvandrat och mindre lera och sten. Slår läger i ett mygghelvete vid 1830 ca 4 km före Kaitumjaurestugan. Tältet håller myggorna utanför så det gör inget att det är svart av dem utanför. Orkade inte göra middag. Har ingen aptit alls och kan inte förmå mig att äta den äckliga frystorkade maten. Hemma smakade maten helt ok, men här ute är den vidrig. Tar en energibar och somnar före 2000.

12/8 4km före Kaitumjaure - Teusajaure 14km, 6 tim

Vaknade vid 0600, frukost, packa och ge sig av. Inte ont någonstans när jag vaknar och har sovit gott. Men det är en tung dag. De 14km går långsamt och jag är orkeslös. Inte bra att skippa middag... Lärdom! Trots detta är jag så glad över att vara ute på vandring!!!
Första 7km är bra led men sen var det svårgånget med sten och lera. Regnade av och till under hela dagen. De sista 2km ner till Teusajaurestugan är mycket brant och består av mycket hala stenar som man sakta får kravla sig ner på. Tog in i Tesusajaurestugan för att spara tid imorgon bitti. Åt lunch och middag idag! Men har redan nu svårt att få i mig de 100g nötter som jag packeterat som dagsranson. Mumsade choklad och rotfruktschips i sängen under kvällen. All energi som jag kan få i mig är bra!

13/8 Teusajaure - Vakkotavare - Saltoluokta 16km, 6tim

Tog morgonbåten över sjön kl 0700 med stugvärden. Sen uppför i ca 5km. Fin stig och jag flyger fram. Går så lätt att vandra idag! Har så mycket energi :-) Kroppen känns stark! Uppe på fjället är det flackt, torrt och lättvandrat. Fantastiska vyer! Nerbranten till Vakkotavare är jättebrant och igen att kravla sig ner för stora stenar.

Har haft så många härliga möten med vandrare från världens alla hörn. Det är sån härlig stämning ute på leden. Alla hejjar och man pratar en stund om vart man kom ifrån och vart man är på väg. Vi pratar mycket och nördigt om packning och alla är nyfikna på min lätta ryggsäck och hur jag kan klara mig på en basvikt på 8,5kg (all utrustning utom mat). Rekommenderar alla att läsa Jörgen Johanssons nyutgåva av sin bok "Vandra fjäderlätt - För njutbara turer". Där står allt man behöver för att få ner sin vikt med kilon.

Vid Vakko är det mobiltäckning så jag ringer hem och pratar med familjen för första gången sen avfärd. Så härligt att höra deras röster! Tog bussen 1450 från Vakko och sen båt över till Saltoluokta fjällstation. Här väntar mitt första förskickade matpaket (mat, tvättmedel, schampo etc). Tältade vid stationen och började tvätta kläder (för hand) så de skulle hinna torka i torkrummet tills imorgon kväll. Duschade och bastade. Somnade vid 2230, vilken är sent för mig på vandring.

14/8 Saltoluokta fjällstation vildag 0km

Vilodag! Mös på stationen, pratade med vandrare, laddade telefon och kindle. Städade ur tältet. Rensade bland maten och lämnade ca 500g nötter, 3 middagar och 2 frukostar. Jag har medvetet tagit med mig ett par extra dagars mat då jag inte vet hur lång tid jag är ute. Måste finnas extra om man t ex blir sjuk och inte kan vandra på några dagar. Detta extra (och det som jag skulle ätit men inte gjort) lägger jag ut för andra att ta om de behöver. Packar i den nya maten i ryggan.

På kvällen är det kalasgod tre-rätters middag med ett fantastiskt gäng (engelsmän, schweitzare och svenskar). Vi har superkul och jag skrattar så jag gråter! Sov i hundrummet (dock hade ingen hund med sig i stugan) och somnade vid 2330.

15/8 Saltoluokta - Svinne (andra sidan vattnet Sitojaure) 20km, 6,5tim

Vaknade tidigt trots sen gårdagskväll. Stationsfrukost och sen iväg. Ryggsäcken är nu 13,5kg tung igen då jag har mat för 6 dagar med mig. Först uppför i 4km, rätt stenigt men torrt. Resterande 16km över fjället till Sitojaure är kuperat, upp och ner i raviner men det är lättgånget.

Idag känner jag av att jag varit väldigt social med många människor och är rätt dränerad på energi. Vilar dock i det och njuter av att åter vara ensam. Vet att energin kommer åter.

Kom fram till båtplatsen vid Sitojaure vid 1500 och väntar i två timmar på att båten ska gå kl 17. Fint väder men mycket mygg. Försöker få i mig mat, nötter och ölkorv men det går trögt. Åker båten över till Svinne där jag tältar.

16/8 Svinne - Aktse 8km + 1km hämta vatten, 4tim

Vaknade sent, 0730, och kom iväg vid 0900. Ingen brådska idag då det är en kort väg till ovanför Aktsestugan (där stigen går till Skierfe) där jag tänkt tälta. Först var det fin skog och sen brant uppför. Enligt guideboken skulle det finnas vatten före stigningen, men det fanns inget. Finns inget vatten före nedstigningen till Aktsestugan (halvvägs ner i branten) 7km bort. Kom fram till Skierfeskylten vid 13, gick nerför och uppför halva branten och hämtade vatten, och slog upp yttertältet precis när det började regna. Planen var egentligen att ta mig upp på Skierfe under em, men klippan är täck i moln så det är ingen idé. Kröp istället in i tältet och tillbringade em med att läsa. Vid 17 tiden var jag så kall och frusen att jag bestämde mig för att gå ner och ta in i Aktsestugan. Meningen med denna vandring är ju att jag ska njuta och inte späka mig. Väl nere blev det bastu och tvagning. Härligt! Somnade tidigt vid 2030.

17/8 Aktse - Skierfe - Aktse - 4km efter sjön, 20km, 9,5tim

Vaknade tidigt till vackert väder. Gick upp på Skierfe, 800 höjdmeter, 15km ToR Aktse. Här ser man Rapadalen och in i Sarek. Det fina vädret höll i sig och det var vindstilla. Helt makalös utsikt! Det mest spektkulära jag upplevt i vandringsväg. 800m stup! På vägen ner över stenblocken tappade jag bort "stigen" och gick fel väg ner. Inser detta när jag kommit ca 300 höjdmeter ner på ickestig. Bara att gå upp igen. Lite extra backträning är alltid bra haha. Kom ner till Aktse vid 1530 och åt "lunch". Urhungrig och helt slut då jag bara ätit någon ölkorv och en energibar sen frukost vid 0630.

Sen sammanstrålade jag med de tre schweitzare (Andres - ensamvandrare som också ska gå hela Kungsleden, Nicole och Ray - ett par som ska vandra ner till Kvikkjokk och sen ta Padjelantaleden) som jag träffat under andra delar av leden. Vi tog em båten över sjön och de lyckades övertyga mig om att hänga med dem och tälta 4km efter leden, vid den 2:a bron. Jag hade ont överallt och var helt slut och ville helst tälta direkt efter sjön. Men jag bet ihop och gick med pannbenet det fortaste jag kunde pinna på. Smärtan var konstant oavsett hur långsamt jag gick så då gäller det att gå så kort tid som möjligt. Väl framme hade vi det härligt! Vi gjorde upp eld, lagade mat, skrattade och njöt. Märkligt att man kan komma folk så nära utan att man känner varandra. Jag har inte stött på detta utanför vandringen faktiskt.