18/8 4km efter sjön - 4km efter Pårte, 22km, 9tim

Vaknade vid 0700 och kom iväg vid 1000. Bestämde med schweitzarna att ses vid Pårtestugan och tälta där. Vandrade iväg genom vacker skog. Vädret var fint och det var vindstilla. Sen uppför i ca 3km och ut på fjället. Så himla vackert! Tog det lugnt då jag bara skulle gå 18km idag. Åt hjortron och blåbär och pausade ofta och njöt av vandring och utsikten. Blev förstås omvandrad av alla tre. De 400 höjdmeterna ner till Pårte, 5km, var inte lika härliga. Stora hala stenar täcker den branta stigen. Halt och lerigt däremellan.

När jag kom ner till Pårtestugan var jag trött efter nerstigningen. Nicole, Ray och Andres ville inte stanna där då det var myggigt och luktade mycket bajs från utedassen. Jag kom på att det ska finnas fina tältplatser vid sjön 4km längre bort längs leden. Så vi hängde på oss ryggsäckarna och gick med pannbenet bort till sjön. Så värt det! Den vackraste tältplatsen jag sett! Myggigt och vackert!

19/8 4km efter Pårte - Kvikkjokk, 12km, 3,5tim

Vaknade vid 0600, frukost och iväg före de andra. Leden ner genom skogen till Kvikkjokk är inte rolig men vacker. Leden består av sten, rötter, lera och spänger. Blir upphunnen av Andres ca 3km före Kvikkjokk. Vi går och pratar och jag är ofokuserad på vart jag sätter fötterna. Går på en spång med 1/2m djupt dyvatten på båda sidorna. Snubblar över mina fötter och ramlar med ett tjut ner i vattnet! Gapskrattar! Det måste ju sett otroligt roligt ut! (Jag såg liknande under min andra dag då en tjej stupar rakt ner i leran, med hela ansiktet. Stackarn, men det såg otroligt roligt ut haha!). Kommer upp och är genomvåt såklart. Men det är ingen idé att byta om då det bara är 3km kvar och man fryser inte när man vandrar.

Kom fram till Kvikkjokk fjällstation vid 1230. Hämtade mitt matpaket, duschade och tvättade kläder (för hand). Vi tältade alla fyra vid stationen på kvällen. Åt avskedsmiddag i restaurangen och hade väldigt trevligt! Vi har alla olika mål imorgon: Nicole och Ray ska vandra Padjelantaleden och Andres ville gå vidare söderut på Kungsleden och jag har vilodag och ska stanna kvar.

20/8 Kvikkjokk, vildag, 0km

Vaknade tidigt som vanligt. Idag är det vilodag, men det innebär bara en annan typ av aktivitet än vandrandet. Jag meckar med tvätt samt städar tält och ryggsäck. Jag rensar bland icke uppäten mat och lämnar tre dagars mat, nötter och övrigt energiintag för andra vandrare att ta om de behöver. Nog för att jag bär någon extra dags mat med mig, men inte tre. Äter för lite och måste skärpa mig. Märkligt att jag kan vara så envis och gå med pannbenet när kroppen skriker, men att det ska vara så svårt att få samma envishet att tvinga mig att äta?

Får rummet vid 14 och tar en liten siesta. Ringer sen Björn och bokar båten till i morgon bitti. Tar ett sorgligt farväl av Nicole och Ray. Igen slås jag av hur märkligt nära man kan känna att människor står en, fast man inte känner dem på riktigt. Man delar sidor av sig själva som man normalt sätt inte visar och man är som naknast när man vandrar. Inget oäkta finns, inget behövs. Det är på riktigt. Svårt att sätta andra ord på det.
Andres åkte över med Björn under em. Honom träffar jag med säkerhet längre fram på leden.

I morgon börjar den del som jag varit rätt osäker inför. Från och med nu till Ammarnäs, 16 mil bort, finns inga stugor, inget skyddsnät. Men men det löser sig, ett steg i taget, tänker jag när jag somnar.

21/8 Kvikkjokk - förbi Parka, 26km, 9tim

Åkte båten med Björn vid 0845 - 0930 tillsammans med fem andra personer som också ska till Ammarnäs. Björn kör en liten tur och visar olika inlopp i älven, pratar en del om Linné och är så där härligt underhållande och kunnig. Sen är det uppför i 8km genom trollsk och vacker skog. Var strikt med mig själv och körde marschtimme och åt något vid varje paus. Väl ovanför trädgränsen och efter bron finns ett vindskydd där jag åt lunch.

Det blåser en hel del men det är uppehåll när jag fortsätter över fjället. Det går uppför och jag ska över passet och jag har tänkt att tälta vid bron på andra sidan. Men som vanligt blir det något annat än planerat och det är ju det som är det härliga med att vandra ensam, man gör som man själv vill. Utan tjafs eller argumentationer. Jag kände mig pigg och stark så jag fortsatte drygt 8km till och slog läger vid renstängslet söder om Parka. Det var helt vindstilla när jag kröp in i tältet för natten.

22/8 Söder om Parka - Tjäurakåtan, 21km, 9tim

Vaknade sent vid 0715 och var så långsam att jag inte kom iväg förrän vid 1030. Men undrar varför jag stör mig så på att vara långsamt iväg? Jag har inte sett en människa sen jag lämnade båten och de andra älgade upp för skogsstigen i går morse. Det är ju detta jag är här för, låta allt ta den tid det tar utan att känna hets. Bestämmer mig för att sluta fundera och bara acceptera.

Stigen, som nu är betydligt smalare än tidigare, går genom vacker skog ner till Piteälven. Där träffar jag Team Rigmor, som äter lunch. Team Rigmor är två tjejer som går Gröna Bandet, 130mil längs fjällkedjan - från Treriksröset till Grövelsjön. De ska vara ute i tre månader. Det är så coolt!

Efter alla broar över Piteälven blir det riktigt blött i terrängen. Här finns det nämligen inga spänger under 4km. Dyngsur om fötterna då mina kängor börjat släppa i sulorna. Har provat att laga med gorillatejp, men det släpper efter bara en liten stund. Efter alla våta partier går det uppför igen i några km. Blir omsprungen av Team Rigmor som både kan älga på i världens fart uppför branten och samtidigt prata intensivt med varandra. Fascinerande att de kan andas! Vyn bakåt är fantastisk! Den visar större delen av vandringsvägen jag kom:

Det är tyngre att gå idag. Hade räknat med att vara vid Tjäurakåtan vid senast 1500 och då äta lunch. Nu kom jag inte upp till den förrän 1730 så då blev det middag där istället (blev ingen lunch denna dag). Det började regna och jag var trött och orkade inte gå de sista tänkta 8km till den rekommenderade tältplatsen. Jag slog läger 2km efter kåtan.

23/8 Tjäurakåtan - Vounatjviken, 20km, 6tim

Vaknade vid 0600 och iväg 0800. Det regnade större delen av natten. Leden går lätt uppför mot kammen. Sen platå och ner i skogen. Äter lunch vid en bäck och njuter av att det är sol, vindstilla och inte allt för mycket mygg. Bara någon km efter lunchplatsen korsar jag polcirkeln. Det hänger en liten träskylt i ett träd.

Det går snabbt och lätt att vandra idag! Igår kom jag ingenstans och idag flyger jag fram. Ser fram emot att kunna åka båten med Janne vid 1500. Då hinner jag ytterligare 5-8km idag!

Men som vanligt blir det inte som man tänkt sig. Janne blev tvungen att åka iväg och kom inte tillbaka förrän vid 2015. Men hade supertrevligt ändå då Team Rigmor, Andres och en tysk också fick vänta på honom. Fint väder och middagssällskap :-) Det mörknade när vi kom till andra sidan så vi tältade alla vid stranden.

24/8 Vounatjviken - Jäckvik, 18km, 6tim

Sov väldigt lite denna natt då jag frös. Gick upp 0500, frukost och iväg före de andra vaknade. Det hällregnade och enda sättet att bli varm är att vandra. Först uppför berget i 2-3km, lerigt, stenigt och halt. Iskallt regn som blir till snöfall uppe på platån. Tänker att det blir bättre när jag kommer ner på andra sidan och in i skogen. Skogen ser ut att vara flat terräng i ca 10km på kartan. Det var det inte. Denna supervackra och rätt täta skog bestod av ideliga 10m höga kullar som man gick upp och ner på. Upp och ner. Upp och ner. Var helt genomsur efter 1tim i skogen då vattnet kom från alla håll. Och inte ville jag stanna och äta heller då jag blev iskall så fort jag inte rörde på mig.

Till slut var skogen slut och jag skulle ro de 400m till andra sidan. Hade fantastisk tur att det låg två båtar på min sida så jag skulle bara behöva ro en vända (ligger det bara en båt måste man ro tre vändor och ha en båt på släp då det alltid måste vara en båt på varje strand). Jag upptäcker dock att jag inte kan rubba båtarna, som ligger uppdragna på träslipers på land... Jag hade inte ätit, var genomvåt och det var 3gr varmt. Tänkte att hur sablar löser jag detta. Tog en kort paus och blev sen riktigt förbannad. "Vad fasen! Kunde Karin fixa detta för en månad sen så kan jag!" (att Karin är supervältränad och asstark lät jag inte påverka mig). Sagt och gjort, jag tar i av alla krafter, spottar och svär ut alla fula ord jag kan, och lyckas tillslut få i båten. När den är nästan nere i vattnet så sticker ena åran (som ligger lös i båten) ut med världens fart ut i vattnet... Jag slänger mig efter den och får precis fatt i änden innan den skulle försvinna ut i vattnet, puh!
Sen i med ryggsäck och stavar i båten och börjar att ro. Har fullt sjå med att hålla i årorna, som inte sitter fast i klykan. Då slår det mig att båt-helvetet ska ju upp 1m i luften + 5m upp på slipersna på andra sidan... Shit! Men även det löste sig med hjälp av vinschen och att vara riktigt arg.

Väl över och båten uppdragen bestämmer jag mig för att inte ta matpaus utan att gå på de sista 5km till Jäckvik och ta in i Kyrkans Fjällgård. Bästa beslutet! Fick en säng och tillbringade 2tim i dusch/bastu för att bli varm. Sen åt jag lunch/middag vid 17-tiden. Då hade de övriga också ramlat in på gården. Bestämmer också att ta vildag imorgon istället för vid Bäverholmen. Somnar i en varm säng vid 2030.

25/8 Jäckvik, vildag, 0km

Vildag med tvätt, matpaket, mat-omfördelning och försök till vila. Jäckvik är en liten charmig by och jag rekommenderar verkligen att ta in på Kyrkans Fjällgård. Supertrevlig föreståndare och jättemysigt ställe. Handlaren i Jäckvik är en riktigt bra och välsorterad butik. Här hittade jag vad jag vill äta på leden... Mina nudlar + pesto + cheddarost. Så himla gott! Vidare åt jag ostbollar, citronlakris, kakor och frukt/ grönsaker. Det regnade och blåste hela dagen. Väldigt skönt att vara inomhus, men jag längtar ut på leden igen!